Lapsen ulkovaatteet likaantuivat päiväkodissa Helsingissä: Nyt vanhempi vaatii rahaa. Näin otsikoi Helsingin Sanomat verkkojuttunsa 11.11.2024. Otsikko antoi ymmärtää, että lapsen ulkovaatteet likaantuivat normaalissa päiväkodin toiminnassa ja että vanhemman vaatimus oli kohtuuton ja vailla perusteita.
Tilaaja pääsi lukemaan jutun, josta selvisi, että päiväkodin
eteiseen oli jätetty laatikko, josta oli vuotanut maalia lapsen vaatteille, ja
että Helsingin kaupunki itse asiassa oli jo päättänyt maksaa huoltajalle
korvauksen pilalle menneestä vaatteesta. Korvaus oli siis oikeutettu eikä
tapahtuneessa ollut mitään kohauttavaa.
Päivän edetessä otsikko muuttui muotoon Lapsen
ulkovaatteet sotkeentuivat maalista päiväkodissa Helsingissä: Vanhempi vaati
rahaa. Tällöin otsikosta sai tietää, etteivät vaatteet likaantuneet
tavanomaisissa ulkoleikeissä. Väärinymmärtämisen mahdollisuuksia oli silti yhä.
Vastaavia harhaanjohtavia otsikkoja julkaistaan eri
medioissa päivittäin. Joskus ilmiöt vyyhtiytyvät, kuten hämeenlinnalaiskoulun
uskonnollisia tilaisuuksia koskevassa uutisoinnissa. Vajavaisten tietojen
perusteella tehtiin dramaattisia juttuja ja klikkiotsikoita, jotka saivat valtakunnanpoliitikotkin
ottamaan kantaa asiaan, josta eivät olleet perillä.
Klikkiotsikot vaivaavat toimittajia itseäänkin
Kuinka usein uutistoimituksissa pysähdytään pohtimaan
yhdessä, mitä ollaan tekemässä? Mitkä ovat arvot, mikä on visio, ja meneekö
päivittäinen tekeminen niitä kohti? Viimeaikaisten journalististen
verkko-otsikoiden perusteella tulkitsisin, että useiden suomalaisten
toimitusten tavoitteita ovat kansalaisten luottamuksen heikentäminen,
polarisaation vahvistaminen ja yhteiskuntarauhamme järkyttäminen.
Tämä on vahvasti sanottu, tiedän sen. Olen oikeasti ja
vakavasti huolestunut. Vääristelevillä klikkiotsikoilla herätetään paheksuntaa
ja käännetään ihmisiä toisiaan vastaan, ja tuntuu, ettei toimituksissa
ymmärretä, kuinka vakavia seurauksia sillä voi olla.
Pyysimme dosentti Lauri Haapasen kanssa Vastuullisia valintoja, luotettavia tarinoita -tutkimushankkeemme kyselyssä toimittajia kertomaan omin sanoin, minkä journalististen ilmiöiden he uskovat heikentävän yleisön luottamusta journalismiin. Lähes puolet kyselyyn vastanneista mainitsi erikseen klikkiotsikot. Eikä kyse ole ainoastaan otsikoista. ”Klikkipotentiaali ohjaa aihe- ja näkökulmavalintoja”, kirjoitti eräs vastaaja.
Journalismilla voisi myös etsiä ratkaisuja, rakentaa
siltoja, lisätä ymmärrystä ja yhdistää. Malleja ja työkaluja on kyllä kehitetty. Tarjolla
on esimerkiksi sovittelujournalismia ja ratkaisukeskeistä journalismia. Ratkaisukeskeisyys
ei tarkoita hampaattomuutta tai päätäntävallan luovuttamista toimituksen
ulkopuolelle.
Päätäntävallasta luopuminen ei tosin näyttäisi toimitusten
johdossa juuri huolestuttavan. Klikkiotsikoita metsästettäessä päätöksentekoa
ohjaa toimituksen sijaan sosiaalisen median alustojen toimintalogiikka. Ja arvata
sopii, kiinnostaako somejättien omistajia suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointi.
Kommentit
Lähetä kommentti