Siirry pääsisältöön

Oululaiset tytöt tanssivat ilman pikkuhousuja

Vieraan puheen esittämiseen on monia keinoja. Voidaan käyttää suoraa esitystä, epäsuoraa esitystä ja vapaata epäsuoraa esitystä. Tai sitten voi käyttää yhdessä lyhyessä pätkässä tekstiä käsittämättömän monta erilaista tekniikkaa, kuten Veikko Ennala seuraavassa otteessa. Se on napattu jutusta, jossa Ennala lähti Ouluun tarkistamaan, tanssivatko tytöt siellä ilman pikkuhousuja, kuten huhu kertoi.
Muuan hyvin elegantisti pukeutunut nuorimies oli heti kärryillä.
Kyllä on vinha perä, hän sanoi. Yhdestäkin tanssipaikasta poliisi ajoi parikymmentä tyttöä takaisin kotiin. Ei, ei ne sakottaneet. Ovat semmoisia 14-kesäisiä. Pyrinnöllä niitä housuttomia ensin oli. Uudenvuodentansseissa havaittiin. On mennyt jo siihen malliin, että jos on pöksyt niin kukaan poika ei enää lähde saatolle. Niin niin. Ei, tänään ei ole Pyrinnöllä rientoja. Mutta Järkällä on. Järkkäkö? Se on Järjestötalo, tuossa se on Kansankadun ja Pakkahuoneenkadun kulmassa. Täytyy mennäksenne itse katsomaan. Ei ne kaikki tietenkään ilman ole, en minä niin ole sanonut. Se on kai semmonen villitys ja menee ohi aikanaan. Kuka lie pannut alulle.
– Pääsekö sinne Järkälle sisään tämmöinen vanhempikin?
– Kunhan piljetin ostatte.
– Sanokaa nyt ihan rehellisesti, oletteko te itse havainnut mitään sellaista. Onko käynyt silmään?
– Jos mä nyt suoraan sanon niin kyllä yheltä pimulta näky ohtatukka tässä kerran talvemmalla. Se istu sillai että näky.
– Älkää hemmetissä. Missä se oli?
– Pyrinnöllä.
– Mutta siellä ei ole tänään tansseja, niinhän sanoitte?
– Ei ole.
– No voihan nenä.
– Koittakaahan tuurianne Järkällä.
– Täytyy koettaa. Minun mielenkiintoni asiaan on puhtaasti tieteellistä, kyllähän te sen ymmärrätte.
Hän sanoi sen hyvin ymmärtävänsä.
(Veikko Ennala: Lasteni isä on veljeni ja muita lehtikirjoituksia 2007/1968, 52–53.)
Tekstin sisältöarvosta voidaan olla monta mieltä, mutta kerrontateknisesti ote on yhtä iloittelua. Alussa referoitu keskustelu vain haastateltavan puheet esittäen, dialogissa säilytettyjä murreilmaisuja, viimeisessä lauseessa tyylikäs lauseenvastike (lehtitekstissä lauseenvastikkeet tapaavat yleensä epäonnistua surkeasti). Ennala oli taitava kertoja.

Ja niin hupaisilta kuin tällaiset tekstit nykyperspektiivistä näyttävät, Ennala itse piti seksin vapauttamisyritystä uransa tärkeimpänä saavutuksena pakkolaitoksen eli pytyn lakkauttaneen kirjoittelunsa ohella. Näitä vanhoja juttuja lukiessa pitää muistaa, missä kontekstissa ne on kirjoitettu. Eihän aiemmin esittelemäni neekerijuttukaan ollut omana aikanaan rasistinen, kaukana siitä. Kun Ennala kirjoitti seksistä, ihmisen seksuaalisuuteen suhtauduttiin yhteiskunnassamme kaikkea muuta kuin luonnollisesti, ja tätä suhtautumista Ennala pyrki teksteillään muovaamaan.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Klikkiotsikot edistävät yhteiskunnan polarisaatiota

Lapsen ulkovaatteet likaantuivat päiväkodissa Helsingissä: Nyt vanhempi vaatii rahaa. Näin otsikoi Helsingin Sanomat verkkojuttunsa 11.11.2024. Otsikko antoi ymmärtää, että lapsen ulkovaatteet likaantuivat normaalissa päiväkodin toiminnassa ja että vanhemman vaatimus oli kohtuuton ja vailla perusteita. Tilaaja pääsi lukemaan jutun, josta selvisi, että päiväkodin eteiseen oli jätetty laatikko, josta oli vuotanut maalia lapsen vaatteille, ja että Helsingin kaupunki itse asiassa oli jo päättänyt maksaa huoltajalle korvauksen pilalle menneestä vaatteesta. Korvaus oli siis oikeutettu eikä tapahtuneessa ollut mitään kohauttavaa. Päivän edetessä otsikko muuttui muotoon Lapsen ulkovaatteet sotkeentuivat maalista päiväkodissa Helsingissä: Vanhempi vaati rahaa. Tällöin otsikosta sai tietää, etteivät vaatteet likaantuneet tavanomaisissa ulkoleikeissä. Väärinymmärtämisen mahdollisuuksia oli silti yhä. Vastaavia harhaanjohtavia otsikkoja julkaistaan eri medioissa päivittäin. Joskus ilmiöt vy...

Faktaa fiktion keinoin

Kertomuksellisessa eli tarinallisessa journalismissa kerrotaan todellisesta maailmasta käyttäen fiktiolle tyypillisiä kerrontakeinoja, kuten dialogia​, kohtauksia ja cliffhangereita. Tyypillisiä kertomuksellisuutta hyödyntäviä juttutyyppejä ovat esimerkiksi reportaasi ja henkilöjuttu.  Kertomuksellisen journalismin ensisijaisena tavoitteena ei ole tiedonvälitys​​, vaan elämysten ​tarjoaminen ja ymmärryksen lisääminen. Kun perinteinen uutinen nojaa ​ajatukseen objektiivisesta tiedosta, kertomuksellisessa journalismissa ymmärretään, että eri ihmisten tulkinnat samasta tapahtumasta voivat olla hyvinkin erilaisia ja silti kaikki totta. Tämä ei saa ​silti ​johtaa totuuden hylkäämiseen. Tarinalliseen juttuun ei saa keksiä sisältöä, vaan kaikkien tosina esitettyjen tapahtumien ​​on pidettävä paikkansa yksityiskohtia myöten. Fakta ei saa livetä fiktion puolelle.  Kertomuksellisista jutuista on yleensä löydettävissä voima ja vastavoima. Voima voi olla esimerkiksi kahden ihmisen väl...

Uskotko ihmeisiin?

Olin syksyllä 2015 kouluttamassa tarinallisen journalismin perusteita erään mediakonsernin työntekijöille. Tauolla vaihdoin muutaman sanan yhden toimituspäällikön kanssa. Hän kertoi, että heidän merkittävin kilpailijansa ei itse asiassa ollut toinen vastaava mediatalo, vaan sivusto Arvostettu.com. Nieleskelin kahviani hämmentyneenä. Arvostettu.com oli valmiiksi pureskeltuja tunnereaktioita tarjoava verkkosivusto, jonka otsikot olivat kohtuuttoman pitkiä ja kertoivat usein, monennenko vauvan kohdalla lukija purskahtaisi nauramaan tai mitä uskomatonta kuvaruudun vasemmasta reunasta pian tulisi. Sivusto aliarvioi lukijoiden älyllisen kompetenssin lohduttomalla tavalla, ja siitä huolimatta moni tolkullisena pitämäni ihminen jakoi sisältöjä somessa mielellään. Olin vuonna 2017 Informaatiolukutaidon päivillä keynote-puhujana. Kerroin puheessani edellisen anekdootin ja pohdin asiaa seuraavasti: On hyvin ymmärrettävää, että ihmisillä on kaipuu nähdä ja kuulla hellyttäviä ja positiivisia asioit...