Siirry pääsisältöön

Inhorealismia, sosiaalireportaasia

Nykyisin tv-tuotantoyhtiö Tarinatalossa vaikuttava Esko Naskali työskenteli vuonna 1988 apuhoitajan sijaisena vanhainkodissa ja kirjoitti havainnoistaan järkyttävän jutun Suomi-lehteen. Juttu on jaettu muutaman kappaleen mittaisiin jaksoihin, joista kukin on omistettu yhdelle vanhainkodin asukkaalle.

"Seuraava sille joka on mielestään

AUKTORITEETTI

Valto S. on aina ollut kova komentamaan. Nyt sukunsa kiistaton ja entinen päämies on huonona, eikä pääse sängystään ylös.
– Vettha! hän sähähtää hoitajalla hampaattomalla suullaan.
– Vettä vai? Haluatteko vettä?
– Eikun VESSAAN!
Valto autetaan pytylle. Hänen vatsansa toimii pitkästä aikaa. Varpusparven pyrähdys vie Valtolta voimat. Hän menee tajuttomaksi. Hoitajat nostavat hänet sängylle.
– Nyt se taitaa mennä.
– Annetaanks mennä vaan?
– Mites vanha se on?
– Yheksänkymmenen kuuden.
– Joo, antaa mennä vaan.
Valto korahtelee vielä puoli tuntia ja kuolee. Silmien päälle pannaan kosteat laput, leuka sidotaan kiinni, jalat yhteen, lakana päälle, halpa kukkavihko lakanan päälle ja ruumis varastoon odottamaan autoa."
(Suomi 3/1988.)

Kohtuullisen lakonista kuvausta.

Juttu lukeutuu sosiaalireportaasin lajiin, jossa kuvataan erilaisia yhteiskunnallisia epäkohtia. Sosiaalireportaasi on tyypillisesti eurooppalainen ilmiö, kirjoittajia esimerkiksi saksalainen Günter Wallraff tai varhaisemman ajan edustaja, tsekkiläinen Egon Erwin Kisch.

Veikko Ennalakin kirjoitti sosiaalireportaaseja. Hänen paljastava kirjoittelunsa tutkintavankeudesta eli pytystä vaikutti koko pyttyinstituution lakkauttamiseen. Ennala piti tätä yhtenä uransa tärkeimmistä saavutuksista.

Kommentit

  1. Minusta tässä katkelmassa ei ole mitään erityisen järkyttävää, ellei sitten kirjoittajan tyyli. Hoitolaitoksissa näen ongelmana sen, jos kaikkia aletaan heti tehoelvyttää, kun kuolema näyttää kohtaavan. Nyky-yhteiskunta on niin vieraantunut kuolemasta (ja oli sitä jo 80-luvun lopulla), että sitä pelätään eikä haluttaisi antaa sen tulla silloin, kun sen aika on. Kuitenkin moni vanhus mieluummin kuolisi rauhassa kotonaan tai tutussa vanhainkodissa kuin joutuisi rankan elvytyksen jälkeen vielä sairaalaan tai terveyskeskuksen vuodeosastolle makaamaan henkitoreissaan ties kuinka pitkäksi aikaa.

    Kun en tätä katkelmaa lukuunottamatta ole juttua lukenut, on vaikea sanoa kokonaisuuden järkyttävyydestä mitään. Luultavasti siinä on kuvattu järkkyä kohtelua, jota on varmasti vieläkin. Minäkin muistan järkytyksen tunteen omilla ensimmäisillä harjoittelujaksoillani tk:ssa ja sairaalassa: potilaiden tila, hoitajien jonkinasteinen välinpitämättömyys. Mutta ei, kuolema ei ollut järkytys.

    VastaaPoista
  2. Ihan totta, olen samaa mieltä tuosta kuoleman pitkittämisestä. Tällaisten pienten katkelmien esittämisessä on tosiaan aina riskinsä. Jutussa siis keskitytään laitostumiseen liittyvästä ihmisarvon menetyksestä. Minusta järkyttävää on nimenomaan tuo lakonisuus; eleetön, karu, toteava tyyli.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Klikkiotsikot edistävät yhteiskunnan polarisaatiota

Lapsen ulkovaatteet likaantuivat päiväkodissa Helsingissä: Nyt vanhempi vaatii rahaa. Näin otsikoi Helsingin Sanomat verkkojuttunsa 11.11.2024. Otsikko antoi ymmärtää, että lapsen ulkovaatteet likaantuivat normaalissa päiväkodin toiminnassa ja että vanhemman vaatimus oli kohtuuton ja vailla perusteita. Tilaaja pääsi lukemaan jutun, josta selvisi, että päiväkodin eteiseen oli jätetty laatikko, josta oli vuotanut maalia lapsen vaatteille, ja että Helsingin kaupunki itse asiassa oli jo päättänyt maksaa huoltajalle korvauksen pilalle menneestä vaatteesta. Korvaus oli siis oikeutettu eikä tapahtuneessa ollut mitään kohauttavaa. Päivän edetessä otsikko muuttui muotoon Lapsen ulkovaatteet sotkeentuivat maalista päiväkodissa Helsingissä: Vanhempi vaati rahaa. Tällöin otsikosta sai tietää, etteivät vaatteet likaantuneet tavanomaisissa ulkoleikeissä. Väärinymmärtämisen mahdollisuuksia oli silti yhä. Vastaavia harhaanjohtavia otsikkoja julkaistaan eri medioissa päivittäin. Joskus ilmiöt vy...

Uskotko ihmeisiin?

Olin syksyllä 2015 kouluttamassa tarinallisen journalismin perusteita erään mediakonsernin työntekijöille. Tauolla vaihdoin muutaman sanan yhden toimituspäällikön kanssa. Hän kertoi, että heidän merkittävin kilpailijansa ei itse asiassa ollut toinen vastaava mediatalo, vaan sivusto Arvostettu.com. Nieleskelin kahviani hämmentyneenä. Arvostettu.com oli valmiiksi pureskeltuja tunnereaktioita tarjoava verkkosivusto, jonka otsikot olivat kohtuuttoman pitkiä ja kertoivat usein, monennenko vauvan kohdalla lukija purskahtaisi nauramaan tai mitä uskomatonta kuvaruudun vasemmasta reunasta pian tulisi. Sivusto aliarvioi lukijoiden älyllisen kompetenssin lohduttomalla tavalla, ja siitä huolimatta moni tolkullisena pitämäni ihminen jakoi sisältöjä somessa mielellään. Olin vuonna 2017 Informaatiolukutaidon päivillä keynote-puhujana. Kerroin puheessani edellisen anekdootin ja pohdin asiaa seuraavasti: On hyvin ymmärrettävää, että ihmisillä on kaipuu nähdä ja kuulla hellyttäviä ja positiivisia asioit...

Faktaa fiktion keinoin

Kertomuksellisessa eli tarinallisessa journalismissa kerrotaan todellisesta maailmasta käyttäen fiktiolle tyypillisiä kerrontakeinoja, kuten dialogia​, kohtauksia ja cliffhangereita. Tyypillisiä kertomuksellisuutta hyödyntäviä juttutyyppejä ovat esimerkiksi reportaasi ja henkilöjuttu.  Kertomuksellisen journalismin ensisijaisena tavoitteena ei ole tiedonvälitys​​, vaan elämysten ​tarjoaminen ja ymmärryksen lisääminen. Kun perinteinen uutinen nojaa ​ajatukseen objektiivisesta tiedosta, kertomuksellisessa journalismissa ymmärretään, että eri ihmisten tulkinnat samasta tapahtumasta voivat olla hyvinkin erilaisia ja silti kaikki totta. Tämä ei saa ​silti ​johtaa totuuden hylkäämiseen. Tarinalliseen juttuun ei saa keksiä sisältöä, vaan kaikkien tosina esitettyjen tapahtumien ​​on pidettävä paikkansa yksityiskohtia myöten. Fakta ei saa livetä fiktion puolelle.  Kertomuksellisista jutuista on yleensä löydettävissä voima ja vastavoima. Voima voi olla esimerkiksi kahden ihmisen väl...