Siirry pääsisältöön

Pari sanaa silmäpuolista ja fiktion vaarattomuudesta

Kerronnallista journalismia yritetään aika ajoin markkinoida jonakin aivan uutena asiana, vaikka itse asiassa se on meillä Suomessakin huomattavasti vanhempi ilmiö kuin journalismin standardituotteena pitämämme olennaisella aloittava uutinen. Hiukan toista sataa vuotta sitten sanomalehtimiehemme olivat useimmiten kirjailijoita, ja lehden teko oli sivutoimista puuhaa. Jutut olivat usein varsin kaunokirjallisia, ja niiden lukeminen on tänäkin päivänä nautinto. Kiitos Kansalliskirjaston digitointityön, historiallisessa sanomalehtikirjastossa pääsee lukemaan vanhoja sanomalehtiä omalla koneella.

Esimerkiksi Sawo-lehdessä julkaistiin joulukuun 30. päivänä 1886 Juhani Ahon hieno reportaasi "Orjamarkkinat", joka on ensimmäisiä maassamme julkaistuja puhdasoppisia sosiaalireportaaseja, ja vieläpä hyvin kaunokirjallinen sellainen. Juttu kertoo huutokaupasta, jossa "kunnan yhteisiä vaivaisia ja köyhiä on julkisella huutokaupalla tarjottu vähimmän vaativalle hoidettavaksi ja elätettäväksi".

Reportaasin alussa Aho kuvailee näkemäänsä seuraavasti:
Hetikohta ensi silmäyksellä erotin kaupittavat muista. Sokeita, silmäpuolia, vanhuksia ja keskenkasvuisia lapsia seisoi ja istuskeli siellä täällä muiden lomassa. Kaikkien heidän oli pitänyt saapuville tulla, näytteeksi siitä, millaisia olivat ja mitenkä paljon heistä kannattaisi maksaa. Muuan vanha vaimo ei jaksanut pystyssäkään pysyä, vaan oli hän heittäynyt pitkäkseen penkille. Osa ei näyttänyt mistään välittävän, tylsinä ja alakuloisina tuijottivat he vaan eteensä. Toiset taas seurasivat kiihoittunein kasvoin, posket kalpeina ja silmät palavina, toimitusten menoa. 
Nykypäivän lukujutuissa käytetään yleensä harmillisen vähän dialogia. Aho taisi senkin taidon.
Taas mainitsee esimies jonkun nimen.
"Se on sekin langettavatautinen?" kysytään ylhäältä.
"Paha onkin!" vastataan toisaalta.
"Se on ennen ollut R:n kylällä . . K:n talossa . . hoidetaanko se samassa talossa vieläkin?"
"Ei entisestä hinnasta!"
"Pitäisi toki sadan viidenkolmatta markan riittää!"
"En huolisi kahdestakaan sadasta . . lapset sitä säikkyy kuoliaaksi . ."
"No, paljoko tarjotaan."
"Sataviisikymmentä!"
On selvää, että Aho halusi kiinnittää lukijoiden huomion orjamarkkinoiden epäinhimillisyyteen. Syyllisiä hän ei kuitenkaan etsinyt; jutussa todetaan ettei syy ole kunnan eikä myöskään yksityisten. "Olot tällaiseen vielä pakoittavat ja niiden vika se on."

Sosiaalireportaasin genreä määrittää selvästi toimittajan halu parantaa maailmaa. Voimakas yhteiskunnallinen paatos kuitenkin johtaa herkästi jutun esteettisen laadun heikkenemiseen, ja juttu kääntyy ennemminkin pamfletin suuntaan. Silti esimerkiksi Sloveniassa kommunistisella valtakaudella reportaasi oli ainoita keinoja, joilla toimittajat pystyivät kritisoimaan järjestelmää. Toimittajat kertoivat yksittäisten ihmisten tai perheiden tarinoita kertomuksen muodossa, siten että tarkkasilmäiset lukijat pystyivät poimimaan jutusta järjestelmävastaisen kritiikin, mutta järjestelmänvalvojat itse ohittivat reportaasit harmittomina tarinoina. Metodi ei ollut uusi; jo 1700-luvun Englannissa puettiin arkaluontoiset poliittiset uutiset fiktion asuun, koska fiktiota pidettiin vaarattomana tekstilajina.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Klikkiotsikot edistävät yhteiskunnan polarisaatiota

Lapsen ulkovaatteet likaantuivat päiväkodissa Helsingissä: Nyt vanhempi vaatii rahaa. Näin otsikoi Helsingin Sanomat verkkojuttunsa 11.11.2024. Otsikko antoi ymmärtää, että lapsen ulkovaatteet likaantuivat normaalissa päiväkodin toiminnassa ja että vanhemman vaatimus oli kohtuuton ja vailla perusteita. Tilaaja pääsi lukemaan jutun, josta selvisi, että päiväkodin eteiseen oli jätetty laatikko, josta oli vuotanut maalia lapsen vaatteille, ja että Helsingin kaupunki itse asiassa oli jo päättänyt maksaa huoltajalle korvauksen pilalle menneestä vaatteesta. Korvaus oli siis oikeutettu eikä tapahtuneessa ollut mitään kohauttavaa. Päivän edetessä otsikko muuttui muotoon Lapsen ulkovaatteet sotkeentuivat maalista päiväkodissa Helsingissä: Vanhempi vaati rahaa. Tällöin otsikosta sai tietää, etteivät vaatteet likaantuneet tavanomaisissa ulkoleikeissä. Väärinymmärtämisen mahdollisuuksia oli silti yhä. Vastaavia harhaanjohtavia otsikkoja julkaistaan eri medioissa päivittäin. Joskus ilmiöt vy...

Uskotko ihmeisiin?

Olin syksyllä 2015 kouluttamassa tarinallisen journalismin perusteita erään mediakonsernin työntekijöille. Tauolla vaihdoin muutaman sanan yhden toimituspäällikön kanssa. Hän kertoi, että heidän merkittävin kilpailijansa ei itse asiassa ollut toinen vastaava mediatalo, vaan sivusto Arvostettu.com. Nieleskelin kahviani hämmentyneenä. Arvostettu.com oli valmiiksi pureskeltuja tunnereaktioita tarjoava verkkosivusto, jonka otsikot olivat kohtuuttoman pitkiä ja kertoivat usein, monennenko vauvan kohdalla lukija purskahtaisi nauramaan tai mitä uskomatonta kuvaruudun vasemmasta reunasta pian tulisi. Sivusto aliarvioi lukijoiden älyllisen kompetenssin lohduttomalla tavalla, ja siitä huolimatta moni tolkullisena pitämäni ihminen jakoi sisältöjä somessa mielellään. Olin vuonna 2017 Informaatiolukutaidon päivillä keynote-puhujana. Kerroin puheessani edellisen anekdootin ja pohdin asiaa seuraavasti: On hyvin ymmärrettävää, että ihmisillä on kaipuu nähdä ja kuulla hellyttäviä ja positiivisia asioit...

Faktaa fiktion keinoin

Kertomuksellisessa eli tarinallisessa journalismissa kerrotaan todellisesta maailmasta käyttäen fiktiolle tyypillisiä kerrontakeinoja, kuten dialogia​, kohtauksia ja cliffhangereita. Tyypillisiä kertomuksellisuutta hyödyntäviä juttutyyppejä ovat esimerkiksi reportaasi ja henkilöjuttu.  Kertomuksellisen journalismin ensisijaisena tavoitteena ei ole tiedonvälitys​​, vaan elämysten ​tarjoaminen ja ymmärryksen lisääminen. Kun perinteinen uutinen nojaa ​ajatukseen objektiivisesta tiedosta, kertomuksellisessa journalismissa ymmärretään, että eri ihmisten tulkinnat samasta tapahtumasta voivat olla hyvinkin erilaisia ja silti kaikki totta. Tämä ei saa ​silti ​johtaa totuuden hylkäämiseen. Tarinalliseen juttuun ei saa keksiä sisältöä, vaan kaikkien tosina esitettyjen tapahtumien ​​on pidettävä paikkansa yksityiskohtia myöten. Fakta ei saa livetä fiktion puolelle.  Kertomuksellisista jutuista on yleensä löydettävissä voima ja vastavoima. Voima voi olla esimerkiksi kahden ihmisen väl...