Siirry pääsisältöön

Musta laatikko



Kävin eilen Helsingin Sanomien kutsuvieraana katsomassa Mustan laatikon. Kyseessä oli jo kymmenes toteutus, mutta minä olin katsomossa vasta ensimmäistä kertaa. Jutun juju yksinkertaistettuna: lehden tekijät nousevat lavalle kertomaan juttujaan ja jutuistaan. Kuulostaa äkkiseltään hivenen itsekeskeiseltä ja ehkä puuduttavaltakin, mutta 2,5 tuntia kului katsomossa nopeasti.

Journalistiset tapahtumat ovat yksi 2010-luvulla median perustoiminnan rinnalle nousseista ilmiöistä. Tanskalaisen pitkää journalismia julkaisevan Zetlandin liveillat nousivat Kööpenhaminassa suureen suosioon muutamia vuosia sitten, ja Yhdysvalloissa on nähty vastaavia toteutuksia. Suomessa Long Play järjestää kirjoittajakoulutuksia. Tällaisilla journalistisilla innovaatioilla haetaan uusia ansaintavirtoja ja toisaalta myös sitouttamista ydintuotteeseen. Eilenkin kuulimme esimakua jutusta, joka toimittajan mukaan julkaistaan Hesarissa ensi viikolla.

Mustan laatikon konseptin toimimisen edellytyksenä ovat tietenkin resurssit. Niitä tarvitaan ei yksin produktion toteuttamiseen, vaan myös juttuihin, joissa on oltava riittävästi pihviä nostettavaksi teatterin lavalle. Yhden päivän aikana toteutetusta rutiinijutusta ei synny suurta tarinaa, mutta pitkät juttuprosessit ja syvällinen erikoistuminen tuottavat sivuvirtoja, joille lehdessä ei välttämättä ole sijaa. Musta laatikko tarjoaa niille kanavan.

Toki narratiivinen journalismi on aina mahdollistanut sivuvirtojenkin kertomisen. Tarinallisissa jutuissa kulkee usein metataso, jolla kerrotaan jutun syntyprosessista. Monesti tutkivassa journalismissa tekoprosessi muodostaa koko jutun juonen.

Silti Musta laatikko tuottaa lisäarvoa, jota perinteisellä journalistisella tuotteella ei voida saavuttaa. Saimme eilen kuulla Einojuhani Rautavaaran kahden sävellyksen kantaesitykset. Musiikin ja Rautavaaran tutkija, kriitikko Samuli Tiikkaja oli saanut nuotit Rautavaaran ensimmäisen vaimon jäämistöistä. Pahvilaatikkolöydöstä voisi tehdä hienon multimediatarinan musiikkiupotuksineen, mutta me saimme kokea paikan päällä ainutlaatuisen hetken ja nähdä myös, mitä tällainen löytö aiheeseensa vihkiytyneelle tutkijalle merkitsee.

Rio Gandaran Etelä-Korean olympialaisissa ottamista kuvista ja videoista tuotettu teos takasi tehokkaan tunne-elämyksen, kun se esitettiin suurella valkokankaalla. Kännykät ja tabletit eivät pysty samaan voimaan.

Illan päätti kolmen toimittajan yhteistoteutus, jossa kukin seisoi iso- tai isoisoisänsä valokuvasuurennoksen edessä ja kertoi, mitä näille oli tapahtunut Suomen sisällissodassa. Kokonaisuus oli tyylikäs; vuorovaikutusta oli tehokkaan säästeliäästi, ja kohtalot silminnähden liikuttivat esittäjiä itseään. Tunteiden sävyt Teija Sutisen äänessä ja kasvoilla loivat intiimin kokemuksen kuin teatterissa parhaimmillaan.

Pienet jännitykset ja kompuroinnit vain tukivat esityksen autenttisuutta ja muistuttivat, mistä on kyse; seuranani ollut yleläinen jaksoi hämmästellä, mihin kaikkeen kirjoittavat toimittajat kykenivätkään.

Mustan laatikon kokonaisuus sekä puhdisti että kyllästi. Kertakaikkisen hienoa työtä!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Klikkiotsikot edistävät yhteiskunnan polarisaatiota

Lapsen ulkovaatteet likaantuivat päiväkodissa Helsingissä: Nyt vanhempi vaatii rahaa. Näin otsikoi Helsingin Sanomat verkkojuttunsa 11.11.2024. Otsikko antoi ymmärtää, että lapsen ulkovaatteet likaantuivat normaalissa päiväkodin toiminnassa ja että vanhemman vaatimus oli kohtuuton ja vailla perusteita. Tilaaja pääsi lukemaan jutun, josta selvisi, että päiväkodin eteiseen oli jätetty laatikko, josta oli vuotanut maalia lapsen vaatteille, ja että Helsingin kaupunki itse asiassa oli jo päättänyt maksaa huoltajalle korvauksen pilalle menneestä vaatteesta. Korvaus oli siis oikeutettu eikä tapahtuneessa ollut mitään kohauttavaa. Päivän edetessä otsikko muuttui muotoon Lapsen ulkovaatteet sotkeentuivat maalista päiväkodissa Helsingissä: Vanhempi vaati rahaa. Tällöin otsikosta sai tietää, etteivät vaatteet likaantuneet tavanomaisissa ulkoleikeissä. Väärinymmärtämisen mahdollisuuksia oli silti yhä. Vastaavia harhaanjohtavia otsikkoja julkaistaan eri medioissa päivittäin. Joskus ilmiöt vy...

Uskotko ihmeisiin?

Olin syksyllä 2015 kouluttamassa tarinallisen journalismin perusteita erään mediakonsernin työntekijöille. Tauolla vaihdoin muutaman sanan yhden toimituspäällikön kanssa. Hän kertoi, että heidän merkittävin kilpailijansa ei itse asiassa ollut toinen vastaava mediatalo, vaan sivusto Arvostettu.com. Nieleskelin kahviani hämmentyneenä. Arvostettu.com oli valmiiksi pureskeltuja tunnereaktioita tarjoava verkkosivusto, jonka otsikot olivat kohtuuttoman pitkiä ja kertoivat usein, monennenko vauvan kohdalla lukija purskahtaisi nauramaan tai mitä uskomatonta kuvaruudun vasemmasta reunasta pian tulisi. Sivusto aliarvioi lukijoiden älyllisen kompetenssin lohduttomalla tavalla, ja siitä huolimatta moni tolkullisena pitämäni ihminen jakoi sisältöjä somessa mielellään. Olin vuonna 2017 Informaatiolukutaidon päivillä keynote-puhujana. Kerroin puheessani edellisen anekdootin ja pohdin asiaa seuraavasti: On hyvin ymmärrettävää, että ihmisillä on kaipuu nähdä ja kuulla hellyttäviä ja positiivisia asioit...

Faktaa fiktion keinoin

Kertomuksellisessa eli tarinallisessa journalismissa kerrotaan todellisesta maailmasta käyttäen fiktiolle tyypillisiä kerrontakeinoja, kuten dialogia​, kohtauksia ja cliffhangereita. Tyypillisiä kertomuksellisuutta hyödyntäviä juttutyyppejä ovat esimerkiksi reportaasi ja henkilöjuttu.  Kertomuksellisen journalismin ensisijaisena tavoitteena ei ole tiedonvälitys​​, vaan elämysten ​tarjoaminen ja ymmärryksen lisääminen. Kun perinteinen uutinen nojaa ​ajatukseen objektiivisesta tiedosta, kertomuksellisessa journalismissa ymmärretään, että eri ihmisten tulkinnat samasta tapahtumasta voivat olla hyvinkin erilaisia ja silti kaikki totta. Tämä ei saa ​silti ​johtaa totuuden hylkäämiseen. Tarinalliseen juttuun ei saa keksiä sisältöä, vaan kaikkien tosina esitettyjen tapahtumien ​​on pidettävä paikkansa yksityiskohtia myöten. Fakta ei saa livetä fiktion puolelle.  Kertomuksellisista jutuista on yleensä löydettävissä voima ja vastavoima. Voima voi olla esimerkiksi kahden ihmisen väl...