Aamulehti päätyi poistamaan 551 toimittaja Matti Kuuselan kirjoittamaa juttua verkosta, kun lehdestä vuonna 2020 eläkkeelle jäänyt Kuusela tunnusti tuoreessa omaelämäkerrassaan keksineensä tapahtumia juttuihinsa. Lisäksi Aamulehti teki muokkauksia kolmeen juttuun, jotka jätettiin verkkoon.
Kuusela hämmentyi
ratkaisusta. Hän ihmetteli Ylen videolla,
kuuliko Aamulehden johto vasta nyt tarinallisesta journalismista ja featuresta.
Kuusela kertoo käyttäneensä fiktiota ehkä seitsemässä jutussa ja uskoo
lukijoiden erottaneen keksityt kohdat tosista.
Vuonna 1956
syntyneen Kuuselan ura venyy monelle vuosikymmenelle. Journalismin standardit
ovat muuttuneet tänä aikana huomattavasti. Tekstien tyylillinen variaatio oli 1980-
ja 1990-luvuilla huomattavasti laajempaa, ja tulkinnan vastuuta jätettiin
enemmän lukijalle. Esimerkiksi Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä
työskennellyt Esa Kero kirjoitti monitulkintaisia,
reippaasti fiktion puolelle kurkistelevia tekstejä. Ei silloinkaan tosin
ihan villissä lännessä eletty. Esimerkiksi eräs plagioinnista kiinni jäänyt tähtitoimittaja siirrettiin kaikessa hiljaisuudessa muihin
tehtäviin.
Kuusela-tapauksessa
kysyvin katse kohdistuukin Aamulehden toimintaan. Miksi lehdessä reagoitiin
vasta Kuuselan omaelämäkerrassa tekemiin tunnustuksiin? Hän oli kertonut
toimintatavoistaan haastatteluissa aiemminkin, ja on vaikea kuvitella, ettei
Aamulehden toimituksen johdossa olisi tiedetty, miten Kuusela työskentelee. Päälliköiden
olisi pitänyt huomata, että Kuuselan journalistiset standardit olivat jääneet
1900‑luvulle.
Kuuselan voi
sijoittaa ns. sankaritoimittajien jatkumoon. Historian varrella on noussut
esiin toimittajahahmoja, jotka ovat saaneet erivapauksia. Ensimmäisiä oli Matti
Jämsä, jolla oli kiistämätön rooli sodanjälkeisen Suomen hengennostatuksessa. Jämsällä
oli niin suuri vaikutus Apu-lehden menestykseen, että Apu päätyi lopulta maksamaan
Jämsälle elinikäisen palkan riippumatta siitä, kirjoittiko hän edes juttuja.
Matti Kuuselan näkemys
feature-kirjoittajan vapauksista on tämänhetkisessä tilanteessa äärimmäisen
ongelmallinen. Kun informaatiovaikuttaminen kukoistaa, yhteiskunta polarisoituu
ja yleisön luottamus mediaa ja muita tiedollisia auktoriteetteja kohtaan
rapautuu, journalismin
pitäisi pysyä kirkkaasti totuuden puolella. Ei ole ihme, että toimittajat
ovat vihaisia ja pettyneitä. Kuusela kaivaa maata journalismin uskottavuuden
jalkojen alta, eikä siihen olisi varaa.
Toisaalta voi
olla aiheellista pohtia, mitä lukutaidolle tapahtuu, jos meitä ei enää haasteta
kompleksisilla teksteillä. Koulussa ei vaadita laajojen tekstien lukemista, lehtijuttujen
pituudet rajataan kategorisesti ja journalismi
on mahdollisimman selkeää ja yksitulkintaista.
Mutta, ja tämä on
se olennainen asia, kompleksinenkaan teksti ei saa johtaa lukijaa harhaan.
Lukijalle on annettava riittävästi vihjeitä, jotta hän voi päätellä lukemansa totuusarvon.
Jos koirat tai autot alkavat lehtijutussa puhua, lukija pystyy päättelemään,
ettei näin ole todellisuudessa tapahtunut. Mutta todellisten ihmisten haastatteluja
ei voi keksiä kertomatta lukijalle, että kyse on fabrikoinnista. Muuten voi
käydä esimerkiksi niin, että runoilija Eeva-Liisa Mannerin keksitty haastattelu
päätyy totena Mannerin elämäkertaan, kuten tässä on tapahtunut.
Referentiaalisuudella
tarkoitetaan sitä, että kerrotulla asialla on vastine todellisuudessa. Fiktio
voi olla referentiaalista, mutta sen ei tarvitse. Fiktiivinen tarina voidaan
sijoittaa todelliseen ympäristöön, eikä se heikennä fiktion laatua. (Ongelmia tosin
saattaa syntyä, jos fiktiossa käytettyjä toden elementtejä ei etäännytetä
tarpeeksi, kuten Perno
Mega City -kirjan tapauksessa.)
Faktan lajityyppiä sen sijaan rasittaa referentiaalisuuden vaatimus. Jos kuvataan keskustelu, sen täytyy olla tapahtunut. Jos tästä vaatimuksesta livetään yhdessäkin kohdassa, käytännössä koko teksti lakkaa olemasta faktaa. Hinta on kova, mutta journalismin on etsittävä totuutta, väsymättä.
![]() |
Faktan ja fiktion nelikenttä (Lassila-Merisalo, 2005). Nelikentästä lisää täällä: https://lukujuttu.blogspot.com/2024/03/faktan-ja-fiktion-nelikentta.html |
Kommentit
Lähetä kommentti