Siirry pääsisältöön

Matti Kuusela ja faktan ja fiktion suhde

 Aamulehti päätyi poistamaan 551 toimittaja Matti Kuuselan kirjoittamaa juttua verkosta, kun lehdestä vuonna 2020 eläkkeelle jäänyt Kuusela tunnusti tuoreessa omaelämäkerrassaan keksineensä tapahtumia juttuihinsa. Lisäksi Aamulehti teki muokkauksia kolmeen juttuun, jotka jätettiin verkkoon.

Kuusela hämmentyi ratkaisusta. Hän ihmetteli Ylen videolla, kuuliko Aamulehden johto vasta nyt tarinallisesta journalismista ja featuresta. Kuusela kertoo käyttäneensä fiktiota ehkä seitsemässä jutussa ja uskoo lukijoiden erottaneen keksityt kohdat tosista.

Vuonna 1956 syntyneen Kuuselan ura venyy monelle vuosikymmenelle. Journalismin standardit ovat muuttuneet tänä aikana huomattavasti. Tekstien tyylillinen variaatio oli 1980- ja 1990-luvuilla huomattavasti laajempaa, ja tulkinnan vastuuta jätettiin enemmän lukijalle. Esimerkiksi Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä työskennellyt Esa Kero kirjoitti monitulkintaisia, reippaasti fiktion puolelle kurkistelevia tekstejä. Ei silloinkaan tosin ihan villissä lännessä eletty. Esimerkiksi eräs plagioinnista kiinni jäänyt tähtitoimittaja siirrettiin kaikessa hiljaisuudessa muihin tehtäviin.

Kuusela-tapauksessa kysyvin katse kohdistuukin Aamulehden toimintaan. Miksi lehdessä reagoitiin vasta Kuuselan omaelämäkerrassa tekemiin tunnustuksiin? Hän oli kertonut toimintatavoistaan haastatteluissa aiemminkin, ja on vaikea kuvitella, ettei Aamulehden toimituksen johdossa olisi tiedetty, miten Kuusela työskentelee. Päälliköiden olisi pitänyt huomata, että Kuuselan journalistiset standardit olivat jääneet 1900‑luvulle.

Kuuselan voi sijoittaa ns. sankaritoimittajien jatkumoon. Historian varrella on noussut esiin toimittajahahmoja, jotka ovat saaneet erivapauksia. Ensimmäisiä oli Matti Jämsä, jolla oli kiistämätön rooli sodanjälkeisen Suomen hengennostatuksessa. Jämsällä oli niin suuri vaikutus Apu-lehden menestykseen, että Apu päätyi lopulta maksamaan Jämsälle elinikäisen palkan riippumatta siitä, kirjoittiko hän edes juttuja.

Matti Kuuselan näkemys feature-kirjoittajan vapauksista on tämänhetkisessä tilanteessa äärimmäisen ongelmallinen. Kun informaatiovaikuttaminen kukoistaa, yhteiskunta polarisoituu ja yleisön luottamus mediaa ja muita tiedollisia auktoriteetteja kohtaan rapautuu, journalismin pitäisi pysyä kirkkaasti totuuden puolella. Ei ole ihme, että toimittajat ovat vihaisia ja pettyneitä. Kuusela kaivaa maata journalismin uskottavuuden jalkojen alta, eikä siihen olisi varaa.

Toisaalta voi olla aiheellista pohtia, mitä lukutaidolle tapahtuu, jos meitä ei enää haasteta kompleksisilla teksteillä. Koulussa ei vaadita laajojen tekstien lukemista, lehtijuttujen pituudet rajataan kategorisesti ja journalismi on mahdollisimman selkeää ja yksitulkintaista.

Mutta, ja tämä on se olennainen asia, kompleksinenkaan teksti ei saa johtaa lukijaa harhaan. Lukijalle on annettava riittävästi vihjeitä, jotta hän voi päätellä lukemansa totuusarvon. Jos koirat tai autot alkavat lehtijutussa puhua, lukija pystyy päättelemään, ettei näin ole todellisuudessa tapahtunut. Mutta todellisten ihmisten haastatteluja ei voi keksiä kertomatta lukijalle, että kyse on fabrikoinnista. Muuten voi käydä esimerkiksi niin, että runoilija Eeva-Liisa Mannerin keksitty haastattelu päätyy totena Mannerin elämäkertaan, kuten tässä on tapahtunut.

Referentiaalisuudella tarkoitetaan sitä, että kerrotulla asialla on vastine todellisuudessa. Fiktio voi olla referentiaalista, mutta sen ei tarvitse. Fiktiivinen tarina voidaan sijoittaa todelliseen ympäristöön, eikä se heikennä fiktion laatua. (Ongelmia tosin saattaa syntyä, jos fiktiossa käytettyjä toden elementtejä ei etäännytetä tarpeeksi, kuten Perno Mega City -kirjan tapauksessa.)

Faktan lajityyppiä sen sijaan rasittaa referentiaalisuuden vaatimus. Jos kuvataan keskustelu, sen täytyy olla tapahtunut. Jos tästä vaatimuksesta livetään yhdessäkin kohdassa, käytännössä koko teksti lakkaa olemasta faktaa. Hinta on kova, mutta journalismin on etsittävä totuutta, väsymättä.

Faktan ja fiktion nelikenttä (Lassila-Merisalo, 2005). Nelikentästä lisää täällä: https://lukujuttu.blogspot.com/2024/03/faktan-ja-fiktion-nelikentta.html

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Klikkiotsikot edistävät yhteiskunnan polarisaatiota

Lapsen ulkovaatteet likaantuivat päiväkodissa Helsingissä: Nyt vanhempi vaatii rahaa. Näin otsikoi Helsingin Sanomat verkkojuttunsa 11.11.2024. Otsikko antoi ymmärtää, että lapsen ulkovaatteet likaantuivat normaalissa päiväkodin toiminnassa ja että vanhemman vaatimus oli kohtuuton ja vailla perusteita. Tilaaja pääsi lukemaan jutun, josta selvisi, että päiväkodin eteiseen oli jätetty laatikko, josta oli vuotanut maalia lapsen vaatteille, ja että Helsingin kaupunki itse asiassa oli jo päättänyt maksaa huoltajalle korvauksen pilalle menneestä vaatteesta. Korvaus oli siis oikeutettu eikä tapahtuneessa ollut mitään kohauttavaa. Päivän edetessä otsikko muuttui muotoon Lapsen ulkovaatteet sotkeentuivat maalista päiväkodissa Helsingissä: Vanhempi vaati rahaa. Tällöin otsikosta sai tietää, etteivät vaatteet likaantuneet tavanomaisissa ulkoleikeissä. Väärinymmärtämisen mahdollisuuksia oli silti yhä. Vastaavia harhaanjohtavia otsikkoja julkaistaan eri medioissa päivittäin. Joskus ilmiöt vy...

Uskotko ihmeisiin?

Olin syksyllä 2015 kouluttamassa tarinallisen journalismin perusteita erään mediakonsernin työntekijöille. Tauolla vaihdoin muutaman sanan yhden toimituspäällikön kanssa. Hän kertoi, että heidän merkittävin kilpailijansa ei itse asiassa ollut toinen vastaava mediatalo, vaan sivusto Arvostettu.com. Nieleskelin kahviani hämmentyneenä. Arvostettu.com oli valmiiksi pureskeltuja tunnereaktioita tarjoava verkkosivusto, jonka otsikot olivat kohtuuttoman pitkiä ja kertoivat usein, monennenko vauvan kohdalla lukija purskahtaisi nauramaan tai mitä uskomatonta kuvaruudun vasemmasta reunasta pian tulisi. Sivusto aliarvioi lukijoiden älyllisen kompetenssin lohduttomalla tavalla, ja siitä huolimatta moni tolkullisena pitämäni ihminen jakoi sisältöjä somessa mielellään. Olin vuonna 2017 Informaatiolukutaidon päivillä keynote-puhujana. Kerroin puheessani edellisen anekdootin ja pohdin asiaa seuraavasti: On hyvin ymmärrettävää, että ihmisillä on kaipuu nähdä ja kuulla hellyttäviä ja positiivisia asioit...

Faktaa fiktion keinoin

Kertomuksellisessa eli tarinallisessa journalismissa kerrotaan todellisesta maailmasta käyttäen fiktiolle tyypillisiä kerrontakeinoja, kuten dialogia​, kohtauksia ja cliffhangereita. Tyypillisiä kertomuksellisuutta hyödyntäviä juttutyyppejä ovat esimerkiksi reportaasi ja henkilöjuttu.  Kertomuksellisen journalismin ensisijaisena tavoitteena ei ole tiedonvälitys​​, vaan elämysten ​tarjoaminen ja ymmärryksen lisääminen. Kun perinteinen uutinen nojaa ​ajatukseen objektiivisesta tiedosta, kertomuksellisessa journalismissa ymmärretään, että eri ihmisten tulkinnat samasta tapahtumasta voivat olla hyvinkin erilaisia ja silti kaikki totta. Tämä ei saa ​silti ​johtaa totuuden hylkäämiseen. Tarinalliseen juttuun ei saa keksiä sisältöä, vaan kaikkien tosina esitettyjen tapahtumien ​​on pidettävä paikkansa yksityiskohtia myöten. Fakta ei saa livetä fiktion puolelle.  Kertomuksellisista jutuista on yleensä löydettävissä voima ja vastavoima. Voima voi olla esimerkiksi kahden ihmisen väl...